Etiketter

fredag 17 maj 2013

Hemkunskap utvärdering

1: 150g kyckling kött 2: Tsk soja 3: 2 krm malen ingefära 4: 1 Vitlöksklyfta 5: 1 tsk riven ingefära eller 6: 1 bit purjolök 7: 1/2 paprika 8: 1 morot 9: 1/ paprika 10: 1 morot 11: 1/2 palsternacka 12: 2 tsk sesamfrö 13: 1 msk matfett 14: 1 krm salt 15: 1 msk sweet chilisås 16: basmatiris Arbets planering Jag valde att göra den här måltiden till någon som tränar mycket. Planering jag börjar med att förbereda och koka riset i och med att det tar längst tid. Under tiden medan riset kokar så skär jag köttet i tunna strimmor, blandar soja och ingefäran och lägger det i en skål. Efter det så pressar jag vitlöken och lägger den också i skålen. När jag har gjort detta så lägger jag även ner köttet och rör om. Efter det så ansar jag purjolöken och paprikan och skär dem i skivor. Sedan skär jag palsternackan i strimlor. nu ska riset ha kokat i 15min. Sedan så värmer jag en wok medelvärme. Efter det så rostar jag sesamfröna och lägger dem efteråt på en tallrik. basmatiris är inte särskilt miljövänligt i och med att det odlas i asien och det släpps ut mycket kolioxid när man transporterar det. Kycklingen är dock mycket bättre i och med att den är ekologisk vilket betyder att köttet kommer från en kyckling från Sverige. Paprikan är inte heller miljövänlig i och med att den också är transporterad på lång håll. Man kan kanske summera den här måltiden inte är särskilt miljövänlig och man kan kanske fråga sig om det här helt värt det bara för att ha några smaker som passar bra tillsammans. Mat cirklen Talriken bestod ungefär av cirka 50% spannmål, cirka 25% av kött och cirka 25% grönsaker. spannmålet var basmatiris, köttet var kyckling och grönsakerna var morot, parika och lök. Det är totalt sett 75% med råvaror som innehåller kolhydrater vilket är bra för någon som tränar mycket. Ekonomi Sammanlagt kostade min måltid ungefär 50 kr vilket är väldigt billigt och du får en del mat för det. Att lagga min måltid gick bra för att jag följde min planering, jag gjorde inga stora mistag som fick mig att tappa koncentrationen. Jag borde dock ha börjat steka kycklingen tidigare än vad jag gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar