Syfte: Syftet med laborationen var att se vad tjejer och killar i klass 7b har för olika mått/ storlek och se vad som är likt och vad som är olikt.
Materiel: Måttband
Utförande: Vi började med att delas in i par för att sedan mäta Längd, vingbred, näsa, fot, underarm, två leder på pekfingret, tjockleken på huvudet, runt axlar och runt höfterna. Allt eftersom vi mätte skrev vi ner våra mått på datorn. I slutet av lektionen skrev vi ner allas värden på datorn för att sedan kunna göra ett diagram/tabell i numbers.
Resultat:
Kille tjej
|
Längd
|
Vingbred
|
Näsa
|
fot
|
underarm
|
två leder på pekfingret
|
Pekfinger
|
om huvud
|
axlar
|
runt höfter
|
Kille
|
179
|
182
|
6
|
27
|
31
|
5
|
9
|
55
|
105
|
90
|
|
161
|
161
|
5
|
25
|
26,5
|
5
|
6
|
54
|
92
|
81
|
|
172
|
177
|
4,5
|
27
|
24
|
4
|
7
|
57
|
104
|
84
|
|
158
|
154
|
3,5
|
25
|
19
|
4
|
6,3
|
54
|
95
|
74
|
|
179
|
180
|
4
|
26
|
28
|
4
|
8
|
54
|
99
|
86
|
|
167
|
161
|
5
|
24
|
26
|
4,5
|
7,5
|
56
|
95
|
84
|
|
161
|
167
|
5
|
26
|
27
|
5
|
7
|
57
|
97
|
85
|
medel kille
|
168,1
|
168,9
|
4,7
|
25,7
|
25,8
|
4,5
|
7,3
|
55,3
|
98,1
|
83,4
|
Tjej
|
178
|
180
|
4,5
|
26
|
28
|
5
|
8
|
56
|
108
|
93
|
|
169
|
173
|
5
|
25
|
26,5
|
5
|
6
|
57
|
92
|
76
|
|
169
|
173
|
5
|
26
|
29
|
5
|
7
|
57
|
95
|
85
|
|
161
|
179
|
5
|
26
|
29
|
5
|
7
|
57
|
95
|
85
|
|
176
|
179
|
5
|
26
|
29
|
5
|
8
|
58
|
98
|
87
|
medel tjej
|
170,6
|
174,4
|
4,9
|
25,6
|
27,9
|
4,8
|
7,4
|
56,6
|
98
|
85,6
|
Som ni ser i tabellen så var Tjejerna längre på längden och vingbreden fast hade lite mindre axlar och fötter. Den längsta av Tjejerna var 178cm och den som var längst av killarna var 179. Den kortaste av Killarna var 158cm och den kortaste av tjejerna var 161cm.
Slutsats: Tjejerna var för det mesta i genomsnitt större/längre än Killarna vilket kan bero på att de börjar växa tidigare. Den längsta killen var dock längre än den längsta tjejen fast den kortaste tjejen var längre än den kortaste Killen. Genomsnittsmåtten i övrigt var det inte jätte stor skillnad mellan tjejer och killar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar