Etiketter

torsdag 30 januari 2014

Reflektion mental träning

Mental träning är när du styr kroppen med hjälp av bilder, känslor och tankar istället för att göra en ansträngning. T.ex om du vill bli bättre på att skjuta fotbolls skott så tränar du det mentalt genom att försöka visualisera ett så perfekt skott som möjligt. Flera forsknings studier visar på att kroppen så gott som inte känner skillnad på om du gör något mentalt eller i verkligheten. Man har t.ex gjort ett experiment där man har bildat tre basket lag som fått träna på olika sätt i cirka två månader för att sedan möta varandra. Det första laget fick inte träna alls, det andra fick bara visualisera och det tredje fick bara träna vanlig basket. Det laget som visade bäst resultat var det lag som hade tränat vanlig basket, det lag som visade näst bäst resultat var det lag som hade visualiserat och det lag som visade sämst var det som inte tränat alls. Det man kan dra för slutsats av det här är att mental träning  inte kan ersätta vanlig träning och den kan inte heller bygga styrka eller muskler. Det är dock effektiv som teknik träning. Självklart så får alla olika resultat från att visualisera men en stor faktor är hur pass skicklig du är på det. När jag elit simhoppade så visualiserade jag mina hopp i cirka tio min innan jag gick och la mig varje dag men det blev fortfarande ingen skillnad i min hoppning. Jag vet dock andra som har känt att det hjälpt dem väldigt mycket i deras träning som använt det även när dem tränar på riktigt för att fokusera bättre. Jag personligen kunde svagt känna saker omkring mig. Jag vet andra som kunde känna dofter.

Man använder även mentalträning för att slappa av mer. Forskning visar på att man presterar bättre om man har en låg grund muskelspäning. En bra övning kan t.e.x vara att man försöker visualisera och sätta bilder för vad som händer i en saga som läses upp för en. När du gör detta tränar du även vanlig mental träning.

Du kan även använda mentalträning för att öka ditt självförtroende och motivation. Du gör detta genom att först sätta upp ett mål. Det behöver inte vara realistiskt, det viktigaste är att det gör dig exalterad. Sedan så repeterar du målet om och om igen i din hjärna tills du har det helt programmerat och helt kan leva dig in i det.















http://www.halsosidorna.se/Mentaltraning.htm

http://www.starkare.nu/personligutveckling/mental-traning/articles/666

http://mentaltraning.com/post/5278798302/mental-traning-vad-ar-visualisering

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=546&tem=30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar