Etiketter

lördag 12 april 2014

Musik historie arbete


Frederic var en polsk  kompositör som levde under romantiken vilket var en tidsperiod som sträckte sig mellan slutet av 1700-talet till början av 1900-talet. Det som definierar den här perioden är blad annat att man lät sina känslor tala vilket märktes i konsten. Inom musiken använde man sig av fler harmonier och instrument, inom konsten var bilderna mer dramatiska och litteraturen mer tragisk. 

Redan innan han fyllt 10 var Frederic Chopin ett känt underbarn som spelade som huvudattraktion på de största och finaste adelshusen. Hans namn var känt lång utanför Warszava. En stor del av hans utveckling var tack vare sin lärare Wojciech Zywny. När det gällde att öva teknik lät Wojciech Frederic göra i stort sätt som han ville. När det gällde teori var han dock väldigt strikt i sitt utlärande. Denna kunskap hjälpte Frederic Chopin oerhört mycket med sina framtida kompositioner. Han hade Wojciech som lärare ända fram tills han flyttade till Paris. 
Frederic skrev majoriteten av sina stycken i moll men ett ut av hans kändaste verk går i dur. Det heter Nocturne No 2 in E flat major. Låten börjar väldigt lugnt men ökar dynamiskt och det läggs till fler stycken och melodier efter hand som låten går. Chopin spelar också starkare och starkare. Även fast låten går dur och låter till mesta dels väldigt glad tycker jag personligen att den har någon slags mörk och ledsen underton. Den hade t.ex kunnat vara soundtracket till ett slut på en tragisk film. 

Om man analyserar ett stycke som Raindrops så kan man höra att den är skriven som ett händelseförlopp. Det börjar med ett lugnt regn. Han visar detta genom att spela ett repeterande ass genom hela låten som många lyssnare brukar tolka som regndroppar. Efter 1min och 45 sekunder går stycket över till moll. Jag personligen tolkar detta som att det lugna regnet sakta men säkert börjar bli till en storm. Mellan 2 min och 15 sek till 2 min och 30 sek spelar han dynamiskt hårdare och hårdare på pianot fram tills han nästan slår på det. Detta tolkar jag som om att det börjar åska. Efter 2 min och 40 sek börjar han spela mjukare dock fortfarande i moll. Detta tolkar jag som att åskan har gått över men strax kommer tillbaka vilket den gör halv vägs in på den tredje minuten när han börjar spela på pianot med intensiv kraft igen. Efter Cirka 15 sekunder börjar han återigen spela mjukare på pianot för att sedan 4 sekunder in på den fjärde minuten börja bygga upp för ett oväder igen dock inte lika intensivt som innan. 4min och 54 sekunder in på låten har ovädret gått över och sakta men säkert blir det bra väder igen. Han visar detta genom att gå tillbaka till grund melodin som han spelade i början och att spela mjukare och mjukare.  
Länk till stycket:https://www.youtube.com/watch?v=OcIMvliWM2I

Anledningen att en stor del av Frederics stycken går I moll tror jag mycket beror på november upproret 1830 mot den Tsar-ryska makten som förekom precis samma år som han flyttade till paris. När han fick reda på nyheterna om sitt hemland ville han åka tillbaka och kämpa mot den ryska makten. Hans kamrater lyckades dock övertyga honom att stanna i Frankrike och flytta till Paris och aldrig mer återvända till sitt hemland. 

Om man jämför Chopins musik som är en Kompositör från Romantiken med en kompositör som Mozart Som levde under Klassicismen kan man hitta några stora skillnader men även några likheter. En stor skillnad är att Mozart ofta använde hela symfoni orkestrar för sina kompositioner medan Chopin bara använde Piano. Mozart låtar kunde vara flera timmar långa medan Chopins kunde vara max cirka 8min och nästan påminna lite om dagens moderna musik. Mozart har dock skrivit ett stycke som i mina öron mycket väl skulle kunna vara ett Chopin stycke är Rondo Aa la turca. Den är bara ungefär 3 och en halv min lång, det ända instrument som används är piano och den är teknisk sätt ett väldigt svårt stycke. Om man dock lyssnar noga på Rondo a la turca så kan höra att det är tre skalor som återkommer genom hela låten och det är en diatonisk skala dvs en vanlig 

Frederics sätt att spela piano på var baserat på självständig fingerteknik. Han ansåg att det ända man behövde för att få bra toner var ens fingrar och att man inte skulle använda sig av varken vristen eller underarmen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar