Etiketter

onsdag 28 maj 2014

Idrotts säkerhets reflektion

Jag kan minska skaderisken för mig själv genom att vara uppmärksam och inte springa på någon annan. Om vi t.ex skulle spela killer så ska jag inte drämma till bollen om någon som är ovan vid bollar skulle stå rakt framför mig. Det är även bra om jag har på mig skor så att ingen annan kan trampa på mina fötter. Detta är särskilt viktigt om vi spelar fotboll. Det är även viktigt att jag värmer upp ordentligt så att jag inte sträcker mig eller skadar mig.

Omgivningen kan påverka säkerheten om den inte är säkert uppbyggd. Om t.ex ska balansgång är det väldigt bra om det ligger tjockmattor under så att man inte skadar sig om man skulle tappa balansen och trilla. Om vi har någon form av hinderbanna med t.ex häckar och plintar är det ytterst viktigt att dem är säkert uppsatta med en del mellanrum. Detta är särskilt viktigt om vi använder oss av plintar. Om dem är för nära varandra är risken om man hoppar en att man krockar in i nästa. Särskilt om det är något som går på tid och man tävlar mot andra.

Jag kan genomföra aktiviteten på ett säkert sätt och inte vara farlig för andra genom att vara för siktigt. Vara en bra medmänniska och varken va en dålig vinnare eller förlorare. Om aktiviteten t.ex är en tävling ska jag inte skada eller trycka ner andra för att vinna och slutligen ha respekt för alla i idrotts hallen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar